Παθήσεις
Ουρολογικές
Καρκίνος προστάτη Ca P.

Ο καρκίνος του προστάτη είναι ο πρώτος σε συχνότητα καρκίνος στους άνδρες και η δεύτερη σε συχνότητα αιτία θανάτου από κακοήθεια μετά τον καρκίνο του πνεύμονα. Η εμφάνιση της νόσου σχετίζεται άμεσα με την ηλικία καθώς το 99% των περιπτώσεων αφορά άνδρες μεγαλύτερους των 50 ετών.

Ένας στους δέκα άνδρες θα αναπτύξει κατά τη διάρκεια της ζωής του καρκίνο προστάτη έστω και σε υποκλινικό στάδιο ενώ η μέση ηλικία διάγνωσης είναι τα 70-75 έτη. Ο κίνδυνος ανάπτυξης της νόσου αυξάνει κατά 2-3 φορές όταν υπάρχει αντίστοιχο ιστορικό σε συγγενή πρώτου βαθμού.

- Ο ρόλος της διατροφής: έχει προταθεί ότι η παχυσαρκία, η κατανάλωση κόκκινου κρέατος, ακόρεστων λιπαρών και γαλακτοκομικών προϊόντων σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου προστάτη. Αντιθέτως δίαιτα πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, όσπρια, σόγια και Ω3 λιπαρά οξέα φαίνεται ότι έχει προστατευτική δράση.

- Συμπτώματα: σε αρχικά στάδια η νόσος δεν παρουσιάζει συμπτώματα. Σε πιο προχωρημένα στάδια μπορεί να εκδηλωθεί με αιματουρία, αιμοσπέρ μια και δυσουρικά ενοχλήματα. Σε μεταστατική νόσο συνήθη συμπτώματα είναι οι οστικοί πόνοι ακόμα και τα αυτόματα κατάγματα.

- Διάγνωση: λόγω ακριβώς του γεγονότος ότι σε αρχικά στάδια δεν εμφανίζονται συμπτώματα έχει τεράστια σημασία η έγκαιρη διάγνωση η οποία επιτυγχάνεται με την τακτική προληπτική εξέταση. Η έγκαιρη διάγνωση είναι πολύ κρίσιμη καθώς μεγάλο ποσοστό περιπτώσεων σε αρχικά στάδια μπορεί να έχει ΠΛΗΡΗ ΙΑΣΗ.

Ο προληπτικός έλεγχος περιλαμβάνει: λήψη ακριβούς ιστορικού, κλινική - δακτυλική εξέταση και βέβαια μέτρηση PSA στο αίμα. Αξιολογώντας τα ευρήματα ο Ουρολόγος θα κρίνει αν χρειάζεται να υποβληθεί ο εξεταζόμενος σε ΒΙΟΨΙΑ προστάτη η οποία και αποτελεί την μοναδική εξέταση που μπορεί να επιβεβαιώσει επισήμως την διάγνωση του καρκίνου προστάτη.

- Σταδιοποίηση της νόσου: τα αποτελέσματα μιας θετικής βιοψίας συνδυαζόμενα με τα ευρήματα της κλινικής εξέτασης, το PSA καθώς και την αξονική τομογραφία η και το σπινθηρογράφημα οστών όπου είναι αναγκαίο, θα καθορίσουν το κλινικό στάδιο της νόσου σύμφωνα με το οποίο θα επιλέγει η κατάλληλη θεραπεία.

- Θεραπευτική αντιμετώπιση: ποικίλλει ανάλογα με την ηλικία, το κλινικό στάδιο της νόσου αλλά και τη γενική κατάσταση υγείας του ασθενούς.

α. Στενή παρακολούθηση: σε επιλεγμένες περιπτώσεις πολύ πρώιμων σταδίων της νόσου και με την προϋπόθεση ότι ο ασθενής ακολουθεί επιμελώς το αυστηρό πρωτόκολλο παρακολούθησης.

β. Επεμβατική θεραπεία: στις περισσότερες περιπτώσεις αποτελεί τον χρυσό κανόνα. Η επέμβαση ονομάζεται Ριζική Προστατεκτομή και προσφέρει υπό προϋποθέσεις, υψηλά ποσοστά πλήρους ίασης. Η επέμβαση εκτελείται είτε με την κλασσική μέθοδο, είτε με την εξελιγμένη Ρομποτική μέθοδο.

Κατά την επέμβαση αφαιρείται όλος ο προστάτης με το περίβλημα του (την κάψα) καθώς και οι επιχώριοι λεμφαδένες. Η νοσηλεία προκειμένου για την ρομποτική μέθοδο διαρκεί 1-2 ημέρες. Η μεγάλη εμπειρία στην εκτέλεση τέτοιων επεμβάσεων μας επιτρέπει να μειώσουμε στο ελάχιστο την μετεγχειρητική ακράτεια ούρων καθώς και τη στυτική δυσλειτουργία οι οποίες στο παρελθόν ταλαιπωρούσαν τους ασθενείς και επηρέαζαν την καθημερινότητα τους.

γ. Ακτινοθεραπεία: μπορεί να είναι εξωτερική η εσωτερική (βραχυθεραπεία) η συνδυασμός αυτών. Αποτελεί εναλλακτική επιλογή όταν ο ασθενής δεν δύναται (λόγω ηλικίας η συνόδων προβλημάτων) να υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση.

δ. Ορμονοθεραπεία - χημειοθεραπεία: σε περιπτώσεις μεταστατικής νόσου η επικουρικά σε συνδυασμό με άλλες μεθόδους.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: η έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου προστάτη και η επιλογή της κατάλληλης θεραπείας έχει τεράστια σημασία στην πρόγνωση της νόσου αλλά και της ποιότητας ζωής του ασθενούς!